Het vorige verslag eindigde in Hue, vanaf hier zijn we verder gereisd naar Hoi An. We hadden geregeld dat we achterop de motor konden welke onderweg een aantal stops zou maken. Toen we de desbetreffende ochtend werden opgehaald door de twee bestuurders en hun Harley’s, was een van de bestuurders helemaal verkikkerd op Eline en moest zij dan ook per se bij hem achterop. Voor 40% korting vond ik het prima!We waren Hue nog niet uit, of Eline en haar bestuurder liepen wel heel erg vooruit op ons.  Er kwam zwarte rook uit de uitlaat van de motor, de motor bleek kapot te zijn… Dus werd de motor ingeruild voor een scooter.
Na een aantal vissersdorpjes te hebben bezocht kwamen we aan bij de Elephant Spring. Hier waren helaas alleen stenen olifanten, maar we konden wel een frisse duik nemen tussen de watervallen. Hierna vervolgden we onze reis naar de Mountain Pass, ook wel bekend van Top Gear! Voor diegene die dit niets zegt, een prachtige route door de bergen. Tegen het einde van de middag kwamen we in Danang. Hier hebben we nog een berg, genaamd Marple Mountain, beklommen zodat we een aantal grotten konden bezoeken. Zeker de moeite waard maar het kostte regentonnen vol zweet. Rond de klok van 7 kwamen we aan in onze home stay in Hoi An, genaamd Sac Xanh.

In Hoi An zouden we vier dagen verblijven, uiteindelijk zijn het er vijf geworden. Een prachtige stad met ‘s avonds een gezellig verlicht centrum en een adembenemend strand. Onze home stay lag wel iets buiten het centrum maar aangezien ze gratis fietsen aanboden, was ik gelijk enthousiast om hier te verblijven; want wat beweging kan natuurlijk geen kwaad! In Hoi An hebben we, op één dag na, alle dagen aan het strand gelegen. De eerste keer naar het strand was wel een aparte gewaarwording. Zo moesten we betalen om onze fiets te parkeren, eerst vroegen ze voor twee fietsen 25 000 dong (1 euro), na wat onderhandelen hadden we het op 10 000 dong gekregen en had ik gezegd dat we bij terugkomst wel zouden betalen. Bij terugkomst wilde ik wel eens proberen of het nog goedkoper kon, en met hard onderhandelen hebben we het voor 4 000 dong gefixt. Verder is er nog de voorwaarde voor het liggen op de strandbedjes, deze zijn gratis MITS je bij het bijbehorende restaurantje gaat lunchen. Lunchen moesten we toch, dus dit vonden we nog niet eens zo’n slecht idee.
Die ene dag dat we niet in Hoi An op het strand lagen hebben we een scooter gehuurd en zijn we naar Da Nang gereden om de Lady Boeddha te bekijken en naar de Monkey Mountain te gaan. Dit tweede is helaas niet gelukt omdat de scooter die we hadden te weinig vermogen had om ons de berg op te krijgen, dus rolden we achteruit de berg naar beneden waardoor we toch weer op het strand terecht kwamen. Na hier lekker geluierd te hebben, zijn we naar een restaurant met Spaanse eigenaar gegaan. Op aanbevelen van Spanjaarden die wij eerder hadden ontmoet, hebben we onszelf tegoed gedaan aan tapas! Heerlijk!

De mensen van de home stay, de eigenaren en het nichtje, waren enorm vriendelijk. Zo hebben ze op een avond voor ons gekookt en zijn we met Thao, het nichtje van de eigenaren, een andere avond uiteten geweest. We gingen naar een restaurant van een familielid, wat voor Thao betekende dat ze voor de helft van de tijd in de bediening stond. De andere avonden hebben we ons ook zeker vermaakt, vooral met het slenteren door de straten, waar overigens honderden kleermakers gevestigd zijn, en het doen van drankjes met ontmoette Nederlanders.

De volgende stad die we aan zouden doen was Nha Trang, bekend van haar mooie zand stranden en vele Russen. Om deze stad te bereiken hadden we wederom een slaapbus geregeld. Gelukkig ging het deze keer voor mij wel goed… In deze stad zijn we twee dagen verbleven met als hoogtepunt de Funky Monkey tour. Normaal gesproken zou dit een boottrip moeten zijn voor jongeren/backpackers, maar wij hadden het geluk dat we met veel Vietnamezen, ouderen en jonge gezinnen aan boord zaten… Onderweg hebben we drie eilandjes bezocht, waarvan we op de eerste een aquarium hebben bezocht. Bij de tweede hebben we gesnorkeld en bij de derde was het tijd voor de Funkey Monkey boyband, waarbij wij als enige Nederlanders ‘Vader Jakob’ moesten zingen. Na deze karaoke show was het tijd om cocktails te gaan drinken die je kon ophalen van de drijvende bar. Om in het water te komen heb ik natuurlijk de oer-hollandse boeren plons gedaan, dit leverde mij een daverend applaus op. Ondanks dat we iets andere verwachtingen hadden van het publiek voor de tour, hebben we een geslaagde dag gehad.

Na onze dagen in Nha Trang, was het tijd om weer verder te trekken. Het was de beurt aan Dalat, een dorp in bergachtig gebied. Dit hebben we geweten… Horten en stoten volgden elkaar op en het verlangen naar het platte Nederland en zijn solide wegennetwerk, was nog nooit zo groot. De afstand die wij moesten afleggen, was 200 kilometer. Hier hebben wij zo’n vijf uren over gedaan, en dat terwijl de buschauffeur stevig doorreed.

De eerste dag in Dalat hebben we wat gestrúnd door de stad en hebben we onder andere het ‘crazy house’ bezocht, bekend om zijn bijzondere architectuur, die je kunt vergelijken met de stijl van ‘De Efteling’. Voor de volgende dag hadden we een Canyoning tocht op de planning staan, hiervoor moesten we weer vroeg uit de veren want om 7 uur werden we opgepikt. Na een korte tocht waren we bij de watervallen aangekomen; na onze survival uitrusting te hebben aangetrokken en een korte cursus over abseilen te hebben gehad was het dan toch echt tijd om ons eerste afdaling te doen. Aangezien de guide mijn atletisch vermogen op waarde had geschat mocht ik als eerste om het goede voorbeeld te geven. Wow, dit geeft echt een adrenaline kick! Deze eerste abseil was relatief makkelijk want deze was op een droge berg en je liet je in het water zakken, de tweede daarentegen was stukken moeilijker. Hier moesten we van een wilde waterval naar beneden, voor sommige een enorme uitdaging… Eline? Nadat we dit overleefd hadden, volgden nog wat jumps van watervallen en een soort van wild water baan. We eindigden de dag met abseilen van een 35 meter hoge rots waarbij je de laatste meters een vrije val had in het water. Een zeer geslaagde dag! Check de foto’s voor een impressie.

Nu is het tijd om verder te reizen naar Mui Ne en vanuit daaruit naar Saigon, of te wel Ho Chin Minh stad, te gaan.