Hallo luitjes!

Leuk dat jullie ons volgen via deze website. Momenteel zitten we in Thailand met de familie Marinus en Deuring tot 25 juli, daarna vliegen Bas en ik door naar Vietnam en nemen we afscheid van de rest van de familie want die gaan terug naar Nederland. We verblijven tot 18 augustus in Vietnam, om daarna door te reizen naar Australië. Hier het verslag van de eerste dagen in Thailand!

Dag 1 – Thailand, Bangkok (7 juli)

Vandaag zijn we aangekomen in Bangkok. Wij zijn door een gids opgehaald met een bus en naar het hotel gebracht. Daar aangekomen konden we uitrusten en bijkomen van de vlucht en van het tijdsverschil. Na de oogjes even dicht te hebben gedaan konden we verder relaxen aan het zwembad op de tiende verdieping van het hotel. ‘s Avonds zijn we te voet op zoek gegaan naar een eetgelegenheid. Op aanraden van een reisagente gingen we naar een Thais restaurantje. Er werden chicken wings en patatjes besteld, maar ook meer typisch Thaise gerechten zoals noodles met garnalen/gamba’s en rijst met kip en cashewnoten. Dit laatste gerecht was erg pittig, maar gelukkig waren er flessen Heineken te bestellen van 630 ml. Wat Bas uiteraard deed.

Dag 2 – Thailand, Bangkok (8 juli)

Vannacht hebben we heerlijk geslapen en het was vanochtend dan ook lastig om uit bed te komen, maar we zaten om 07.45 uur aan het ontbijt. Daar waren yoghurt met fruit, melk met cornflakes en zoete broodjes te verkrijgen, maar ook kip/rijst soep en noodles/spaghetti.

Om 8.30 uur kwam dezelfde gids als gisteren ons ophalen om naar een paleis in Bangkok te gaan. Om daar te komen, liepen we eerst naar een halte van een watertaxi. Al gauw kwam een snelle boot ons oppikken. De boottocht was best indrukwekkend. Het water was “ruig” door de wilde golven, veroorzaakt door tegemoetkomende boten met net zoveel power als de boot waarin wij zaten. Eigenlijk was het jammer dat we op de plaats van bestemming waren, want de boot die door de wateren van Bangkok voer bracht aardig wat vermaak met zich mee wanneer hij door de bochten “scheurde”.
Eenmaal aan wal, liepen we naar de taxi, die ons het laatste eind naar het paleis bracht. Aan de hoeveelheid mensen die wij op een gegeven moment zagen langs de kant van de weg, werd duidelijk dat we in de buurt van het Paleis kwamen. De taxi werd geparkeerd en we druppelden uit de taxi, achter de gids aan, richting het paleis. Alvorens wij het paleis betraden, liepen wij langs een winkel waar lange broeken te huur waren. Er geldt namelijk een kledingvoorschrift voor het paleis, waarin vermeldt staat dat een lange broek en shirt met mouwen over de schouder verplicht zijn. De meeste heren hadden ‘s ochtends toch maar de korte broek verkozen boven een lange broek, in verband met de warmte.
Met een paar “pyjamabroeken” rijker, mochten wij bij het paleis naar binnen. Daar konden wij allerlei pracht en praal bewonderen (zie foto’s).
Na het paleis, was China Town aan de beurt. Ons vervoersmiddel was de welbekende ‘tuk-tuk’, zo genoemd wegens het geluid dat de motor maakt. Aangezien we met 10 personen zijn en er 2 personen in een tuk tuk konden, hadden we er 5 nodig. Uiteraard werd dit een ‘street race’, zeker gelijkwaardig aan The Fast and the Furious! Aangekomen bij de Chinezen, liepen we door een lang smal pad, met aan weerszijden kraampjes met allerlei soorten etenswaren. Vis, kippenpoten, eend, thee, fruit en nog veeeel meer. Het straatbeeld van Bangkok ziet er trouwens niet veel anders uit. Op elke hoek van de straat is eten te krijgen, hierbij moet je denken aan onder andere saté en gebakken banaan.
Na China Town zijn we naar een tempel gelopen, waar een groot gouden Boedha beeld in stond. Helaas bleek hier ons fototoestel verkeerd te zijn ingesteld, waardoor wij hier geen plaatje van hebben kunnen schieten. Gelukkig hebben we Carolien en Dieneke nog 😉
Na een ochtend vol bezienswaardigheden zijn we teruggegaan naar het hotel per trein en hebben we lekker gerelaxt aan het zwembad. Bas zijn aandacht was al snel getrokken door de Thaise dames die de massages verzorgden bij het hotel. Dit zou en moest hij meemaken dus, na mijn toestemming, heeft hij een massage genomen. Toen ik na afloop vroeg hoe het was, antwoordde hij koeltjes ‘what happens in the massage room, stays in the massage room’, daar had ik het dus mee te doen. ‘s Avonds stond er een ‘diner cruise’ op de planning, bijzonder om mee te maken. Bovendien was het eten goed in te nemen!

Dag 3 – Thailand, Bangkok (9 juli)

De wekker stond al vroeg vandaag, 6:25! ‘Man, man, man is dit nu vakantie?’ riep Tim luidkeels door de ontbijtzaal. De monniken, in een oranje gewaad, moesten hier smakelijk om lachen ondanks dat ze hier geen moer van hadden verstaan. Ze vroegen aan Carolien, of Dieneke haar moeder was. Uhmm.. het was duidelijk dat deze mannen weinig tot nooit contact hadden gehad met het andere geslacht. Als goedmakertje kregen zij beide een armbandje die hun veiligheid zou waarborgen.
Maar goed, de wekker ging vroeg, dit was vanwege de fietstocht die gepland stond. Ook al houden de Marinussen en Deurings meer van gemotoriseerde vervoersmiddelen, ze gingen zonder morren op de fiets. De fietstocht bracht ons door afgelegen, minder toeristische plekken van Bangkok. Opvallend was ondanks dat de mensen ‘hutje mutje’ wonen, de straten erg schoon waren! Na een leuke tocht van 25 kilometer, waarin extreem getranspireerd werd door de 35 graden, vonden enkele reisgenoten het noodzakelijk om de tempel van de liggende Boedha (WatPho) te bezoeken. Indrukwekkend was de gouden Boedha van minstens 50 meter lang, zie foto. Maar de terugreis van meer dan een uur, door files, in een busje waar de airco niet werkte was zeer frustrerend. Gelukkig hadden we daarna nog een paar uurtjes om af te koelen bij het zwembad. Rond een uur of 7 kreeg iedereen trek in eten, dus zijn we toevallig met de tuk tuk bij een restaurant genaamd ‘Apotheca’ beland. Na 6x nasi/rijst in 2.5 dag, konden we eindelijk een goed stuk vlees bestellen.